Autor Wątek: Oleje - odwieczny dylemat który olej wybrać  (Przeczytany 32847 razy)

Troku1

  • Gość
Oleje - odwieczny dylemat który olej wybrać
« dnia: Luty 14, 2014, 08:21:55 am »
W związku z wieloma niespójnymi opiniami na temat olejów silnikowych stosowanych w

 silnikach dwu i czterosuwowych chciałbym przedstawić w dość prosty ich podział aby uświadomić

 różnice jakościowe i cenowe olejów o tych samych oznaczeniach na opakowaniu.

   Zaczniemy od klasyfikacji olejów na grupy:



Grupa I Olej mineralny

Cechy charakterystyczne oleju mineralnego

- Zapewnia smarowanie na poziomie podstawowym.

- Wytwarzany bezpośrednio z ropy naftowej,

Charakteryzuje się:

- niską płynnością w niskich temperaturach,

- niewielką odpornością na wysokie temperatury,

- film smarny może ulec przerwaniu przy znacznych obciążeniach termicznych i mechanicznych.


Grupa II MC ( MOLECULARLY CONVERTED )

jakościowo porównywalny z olejami syntetycznymi - lecz znacznie tańszy,

- szybsze smarowanie silnika,

- zmniejszone odparowanie,

- wysoka obciążalność termiczna,

- odporność na starzenie,

- redukcja cząstek stałych,

- wydłużone przebiegi między wymianami oleju.

Grupa III

oleje wytwarzane w procesach głębokiego hydrokrakingu destylatów próżniowych z ropy,

 katalitycznego odparafinowania i wykańczającego procesu hydrorafinacji.

 Innym procesem umożliwiającym otrzymywanie olejów grupy III jest proces hydroizomeryzacji

 stałych węglowodorów parafinowych.

 Oleje izoparafinowe charakteryzują się właściwościami użytkowymi porównywalnymi z

 syntetycznymi olejami polialfaolefinowymi.

Powszechnie oznaczane jako pełnosyntetyczne oleje co jest terminem mocno naciągniętym

ponieważ   fakt, iż termin „syntetyczny” dotyczy produktu składającego się ze związków o 

 określonej, zdefiniowanej strukturze, otrzymywanych drogą syntezy z innych związków (molekuł)



Grupa IV PAO

Cechy charakterystyczne oleju na bazie PAO PoilAlfaOlefin ?

- Sztuczna wersja oleju mineralnego,

- Powstają w wyniku skomplikowanych procesów chemicznych,

- Doskonała płynność w niskich temperaturach,

- Wysoka odporność na wysokie temperatury,

- Bardzo wytrzymały film smarny.


Grupa V Estry

 obejmuje pozostałe oleje tj. oleje estrowe, oleje węglowodorowe polibutenowe i

alkiloaromatyczne, poliglikolowe, silikonowe.

Cechy charakterystyczne oleju na bazie Estrów Syntetycznych.

Estry są pozyskiwane w wyniku reakcji kwasów tłuszczowych (pochodzenia roślinnego i zwierzęcego) oraz alkoholi.

Estry charakteryzują się jeszcze lepszymi parametrami niż PAO:

- Doskonała odporność na wysokie temperatury

- Wyższa (niż PAO) wytrzymałość filmu smarnego na obciążenia mechaniczne

- Doskonała płynność w niskich temperaturach






Tak więc można uznać olej z grupy trzeciej jako syntetyk i chwalić się klasą JASO  FD a przy

 okazji sprzedawać olej w dużo niższej cenie od olejów z grupy V gdzie cena może być

 przynajmniej dwukrotnie wyższa od olejów z grupy III

Dlatego ja przyjmuję że dobry olej musi swoje kosztować oraz nie należy na oleju oszczędzać.


Oczywiście są silniki, które dobrze znoszą oleje półsyntetyczne i można je śmiało w nich stosować

– większość starszych konstrukcji pilarek np. Stihl zasilanych jest do dzisiejszego dnia olejem HP

i nie ma podstaw by twierdzić, że ma on  wpływ na  szybsze czy niewłaściwe zużycie się części

 współpracujących w silniku.

Jednocześnie coraz częściej dochodzi do przypadków zatarć urządzeń wyposażonych w katalizator i

system przepłukiwania  cylindra a związane jest to z wyższą temperaturą pracy silnika oraz

 dostosowaniem urządzeń do normy EURO 2 normy spalin czyli praca na uboższej mieszance

 paliwowej. Producenci informują jedynie iż zalecają stosowanie oleju full syntetic, serwisy

 sprzedają więc olej  często klientom nieświadomym bądź patrzącym jedynie przez pryzmat ceny

 olej nieodpowiednio dobrany do sprzętu.


Następuje wtedy zwiększenie ilości odwiedzin w serwisie, przyczyn niesprawności jest oczywiście

 wiele ale odliczając usterki faktycznie z winy operatora jest to zwiększony współczynnik ponad

 dwukrotnie w stosunku do liczby  wykonywanych jeszcze do niedawna napraw gwarancyjnych.

 Serwisy centralne używają sformułowania " niewłaściwe materiały eksploatacyjne " w celu

 odrzucenia możliwie wielu reklamacji w czasie okresu  gwarancyjnego, jest też technika

bazująca na  wyszukiwaniu możliwie wielu uchybień w obsłudze czy eksploatacji przez operatora

doprowadzające do obalenia roszczeń gwarancyjnych w całości.

Reasumując, używajmy w naszych maszynach olejów sprawdzonych producentów, nie

 eksperymentujmy z nieznanymi bądź wątpliwej jakości olejami, jeżeli pracujemy na danym oleju

 nie zmieniajmy go w trakcie eksploatacji maszyny no chyba że zmieniajmy na lepszy.


Andrzej Troczyński

forum pilarzy

Oleje - odwieczny dylemat który olej wybrać
« dnia: Luty 14, 2014, 08:21:55 am »

Pilarus

  • Gość
Odp: Oleje - odwieczny dylemat który olej wybrać
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 14, 2014, 09:05:45 am »
BRAWO!!! Czytając to poczułem się trochę jak na wykładzie z chemii na uniwerku <ziomal> ale jestem pod wrażeniem Twojej wiedzy. Jednak nie wiem czy każdy to zrozumie bo jest dużo ciężkich nazw ale choć trochę każdemu przybliżysz jakich olei trza używać. Tylko zawsze się znajdzie osoba która będzie twierdzić że nie ma znaczenia czy kupi czerwony olej na stacji czy w stihl-u bo kolor chyba dla nich oznacza jakość :>>

forum pilarzy

Odp: Oleje - odwieczny dylemat który olej wybrać
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 14, 2014, 09:05:45 am »

Offline irukard

  • Expert.
  • Użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 273
  • Płyn do spryskiwaczy to nie jest dobre paliwo.
    • Las Dom Ogród
Odp: Oleje - odwieczny dylemat który olej wybrać
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 14, 2014, 10:00:46 am »
A ja bym chciał aby jakieś niezależne laboratorium przebadało możliwie najwięcej olejów dostępnych na rynku. Tylko to kosztuje i to nie mało. Piękny post Andrzeju, tylko prawdę powiedziawszy nic nie wnosi do tematu. Jest w nim od groma specjalistycznych terminów, a to forum pilarzy a nie technologów produkcji. Mnie zawsze wystarczało że olej spełnia trzy normy: JASO FD, API: TC i przede wszystkim GLOBAL GD.

Pierwsza norma została opracowana przez Japanese Automotive Standards Organization.
Druga normę opracowało American Petroleum Institute.
A trzecia to norma europejska i znaczy tyle co ISO-L-EGD i oznacza że olej jest lepszy niż JASO FD.

Przez "klasę" mam na myśli wydajność i obciążenie silnika.

JASO FA - klasa niska
JASO FB - klasa średnia
JASO FC - klasa średnia bezdymna
JASO FD - klasa średnia/wysoka bezdymna (w zasadzie olej ma jeszcze więcej detergentów niż FC)

API-TA - do starszych "motorynek"
API-TB - do skuterów i motocykli
API-TC - do silników o wysokiej wydajności
API-TD - do silników zaburtowych

ISO-L-EGB (Global GB) - klasa średnia (= JASO FB)
ISO-L-EGC (Global GC) - klasa średnia bezdymna (= JASO FC)
ISO-L-EGD (Global GD) - klasa wysoka bezdymna (> JASO FD)

Więc jeżeli na oleju mamy ISO-L-EGD lub Global GD to znaczy, że lepiej już nie będzie. Oczywiście olej olejowi nierówny, a papier wytrzyma wszystko. Więc pewne źródło i sprawdzony olej to podstawa.

A teraz oleje:

ALCO Semi-Synthetic "No smoke two stroke"
http://www.spectrumcorporation.com/alco/resources/NoSmoke.pdf
Spełnia normy ISO-L-EGD, JASO FD

ALCO Synthetic "No smoke two stroke" (ze stabilizatorem paliwa)
http://www.spectrumcorporation.com/alco/resources/SynNoSmoke.pdf
Spełnia normy API-TC, ISO-L-EGD, JASO FD, TISI

Dolmar/Makita 2T
Informacja z opakowania
Spełnia normy API-TC, JASO-FD, ISO-L-EGD, Global GD

Oleo-Mac Prosint 2
Informacja z opakowania
Spełnia normy API-TC, JASO FC, ISO-LEGD

Oregon 2T
Informacja z opakowania
Spełnia normy API-TC, Global GD, JASO-FD

Jeżeli ktoś ma informacje o normach spełnianych przez inne oleje, prosiłbym o umieszczenie ich w tym wątku.
« Ostatnia zmiana: Luty 14, 2014, 10:26:47 am wysłana przez irukard »
Las Dom Ogród - DAGO Sokółka - Autoryzowany serwis urządzeń spalinowych Dolmar i Makita
e-mail: krzysztof@lasdomogrod.pl

forum pilarzy

Odp: Oleje - odwieczny dylemat który olej wybrać
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 14, 2014, 10:00:46 am »

Offline Agart

  • Expert
  • Użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 1614
    • Solo 656
    • Solo 106B
  • Imię: Artur
Odp: Oleje - odwieczny dylemat który olej wybrać
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 14, 2014, 11:06:00 am »
Solo 2T Professional
Dane z opakowania
Spełnia normy: API TC, GLOBAL GD
Sprzedaję sprzęt SOLO - uwaga moje wypowiedzi mogą być tendencyjne!

Offline B@rthoS

  • Administrator
  • Użytkownik
  • *****
  • Wiadomości: 847
    • www.Cedrus.com.pl
Odp: Oleje - odwieczny dylemat który olej wybrać
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 14, 2014, 04:56:20 pm »
Husqvarna LS+
Dane z opakowania
Spełnia normy: JASO FD/ ISO EGD
"Rzeczywiście, kto szuka, ten najczęściej coś znajduje, niestety czasem zgoła nie to, czego mu potrzeba. " - John Ronald Reuel Tolkien

Offline mardok1986

  • Longersi :)
  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 3004
    • makita dcs5030, dolmar ps5000, jonsered 2152, stihl 200t, solo 681, dolmar 7900
    • makita dbc 4510d x3
Odp: Oleje - odwieczny dylemat który olej wybrać
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 14, 2014, 06:06:35 pm »
Szczerze mówiąc po zastanowieniu się na zimno nie wiem czym się różni xp od ls?

Offline Chwoja

  • Zawodowiec
  • Użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 1458
Odp: Oleje - odwieczny dylemat który olej wybrać
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 14, 2014, 06:10:40 pm »
Ceną ;)

Offline mardok1986

  • Longersi :)
  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 3004
    • makita dcs5030, dolmar ps5000, jonsered 2152, stihl 200t, solo 681, dolmar 7900
    • makita dbc 4510d x3
Odp: Oleje - odwieczny dylemat który olej wybrać
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 14, 2014, 06:12:04 pm »
Też tak myślę, na dobrą sprawę czy syntetyk czy pół to nie ma takiego znaczenia, ważne jest jakie ma jaso.

Offline irukard

  • Expert.
  • Użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 273
  • Płyn do spryskiwaczy to nie jest dobre paliwo.
    • Las Dom Ogród
Odp: Oleje - odwieczny dylemat który olej wybrać
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 14, 2014, 07:32:59 pm »
Też tak myślę, na dobrą sprawę czy syntetyk czy pół to nie ma takiego znaczenia, ważne jest jakie ma jaso.


I tu też nie do końca. Ja widzę na przykładzie oleju ALCO, oba (pół-syntetyk i pełen-syntetyk) spełniają normy i na obu pilarki pracują poprawnie. Tylko ten pełen syntetyk mniej syfu zostawia w komorze cylindra. Informacja o tym że olej spełnia normę JASO FD i ISO-L-EGD daje nam pewność że pilarka będzie na tym oleju pracować poprawnie. Może z czasem jak pilarki będą jeszcze bardziej wysilone, a temperatury pracy jeszcze wyższe pojawi się konieczność pracy na oleju pełno-syntetycznym. Bo w nich temperatura zwęglenia filmu olejowego jest dużo wyższa.

Co się tyczy normy JASO. Na stronie Japońskiej Organizacji Standardów Samochodowych macie taki indeks:
http://www.jalos.or.jp/onfile/pdf/2T_EV_LIST.pdf
I wynika z niego że do certyfikacji JASO tak naprawdę to się zgłosiła ze znanych producentów Husqvarna, Stihl, Shindaiwa, Echo, Zenoah, Hitachi. Reszta się nie pofatygowała. Więc albo produkuje im olej któraś firma z listy, albo korzystają z tego że ISO-L-EGD przewyższa JASO FD. A jeżeli ktoś bardzo lubi techniczne duperelki (tutaj patrzę w Twoją stronę Andrzeju :P ), na stronie JASO można znaleźć jeszcze coś takiego: http://www.jalos.or.jp/onfile/pdf/2T_EV0412.pdf Cała specyfikacja testu. Jakby komuś się chciało to czytać.

Drążąc temat możemy się dowiedzieć czegoś więcej na temat normy ISO. (źródło: http://www.oilspecifications.org/iso_2t.php)

ISO-L-EGB
Wymogi takie jak w JASO FB + test na czystość tłoka
ISO-L-EGC
Wymogi takie jak w JASO FC + test na czystość tłoka
ISO-L-EGD
Wymogi takie jak w JASO FD + test na czystość tłoka + efekt czyszczący

Na koniec jeszcze API: http://www.oilspecifications.org/api_2t.php
Z czego wynika że norma API-TC jest już jedyną obowiązującą do silników 2T. Reszta została uznana za przestarzałe.
Zaprojektowana do silników o wysokiej wydajności, z reguły o pojemnościach między 200 a 500 ccm. Takich jak motocykle, skutery śnieżne, pilarki łańcuchowe z dużym stosunkiem oleju do paliwa (proporcji mieszanki), ale nie do silników zaburtowych. Oleje do silników dwusuwowych zaprojektowane tak aby spełniać normę API TC muszą radzić sobie z problemami takimi jak: przypieranie pierścienia, przedwczesny zapłon, zatarcie cylindra.

Panowie. Tyle zostało napisane. Sztuka dla sztuki. Szczerze powiedziawszy nie mam pomysłu na jakiś miarodajny test tego jak sprawuje się olej. Dlatego na dobrą sprawę, tak jak wielokrotnie to było powtarzane na tym i innych forach, powinniśmy słuchać zaleceń producentów maszyn.

TL;DR: Tak JASO FD i ISO-L-EGD uznajemy za wyznaczniki olejów wystarczających aby pilarka działała poprawnie. Oleje w pełni syntetyczne dają nam teoretycznie większy zakres odporności temperaturowej.
Las Dom Ogród - DAGO Sokółka - Autoryzowany serwis urządzeń spalinowych Dolmar i Makita
e-mail: krzysztof@lasdomogrod.pl

Offline Rafff

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 27
Odp: Oleje - odwieczny dylemat który olej wybrać
« Odpowiedź #9 dnia: Luty 14, 2014, 09:17:18 pm »
Nie wiem czy tu się rozchodzi o samą teorię, ale głosujący mogliby sie wypowiedzieć na jaki olej oddali głos, jakie maszyny i od jakiego czasu jadą na nim ... Dałoby to szerszą perspektywę co do wyboru oleju. Oczywiście wątek czysto teoretyczno/praktyczny bez żadnych konfrontacji. beer beer beer
« Ostatnia zmiana: Luty 14, 2014, 09:21:23 pm wysłana przez Rafff »

Wiewiór

  • Gość
Odp: Oleje - odwieczny dylemat który olej wybrać
« Odpowiedź #10 dnia: Luty 14, 2014, 09:53:30 pm »
A proszę bardzo :) Kiedyś dawno temu stosowałem HP Stihla, strasznie śmierdzący i lubiący zostawiać syf  :P Jakieś 3 lata używam "starego" XP i jestem bardzo zadowolony, nie śmierdzi jak poprzednik :D Podzespoły czyściutkie. A jakie maszyny ? A panie różne różniste :DD Te markowe, mniej markowe i azjatyckie :D

Offline hacki

  • Longersi :)
  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 73
Odp: Oleje - odwieczny dylemat który olej wybrać
« Odpowiedź #11 dnia: Luty 14, 2014, 10:14:50 pm »
LIQUI MOLY (1052)  półsyntetyk 1 litr ok. 35 zł
dla mnie rewelacja pod każdym względem
ISO L-EGC
API TC
JASO FC
TISI (Thailand Int. Standard Inst.)

« Ostatnia zmiana: Luty 14, 2014, 10:16:52 pm wysłana przez hacki »

Offline darek gliwice

  • Longersi :)
  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 652
Odp: Oleje - odwieczny dylemat który olej wybrać
« Odpowiedź #12 dnia: Luty 14, 2014, 10:20:20 pm »
JA dodam od siebie że stosuje olej makita nie dymi
 ciekawe olej mc culloch sprzedawany w marketach  jest on  ls albo xp Husqvarna  ?

Offline irukard

  • Expert.
  • Użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 273
  • Płyn do spryskiwaczy to nie jest dobre paliwo.
    • Las Dom Ogród
Odp: Oleje - odwieczny dylemat który olej wybrać
« Odpowiedź #13 dnia: Luty 14, 2014, 10:35:35 pm »
olej makita nie dymi

Przy 1:50 nie dymi. Ale jak dasz go nieco więcej - np: 1:35 to już zaczyna brzydko dymić :) A niektóre maszynki potrzebują 1:25 (BBC5700, BBA520). Generalnie u nas większość pilarzy bazuje na oleju Makity. Wiem że produkowany jest w Niemczech, pytanie tylko przez jaką firmę.
Las Dom Ogród - DAGO Sokółka - Autoryzowany serwis urządzeń spalinowych Dolmar i Makita
e-mail: krzysztof@lasdomogrod.pl

Offline mardok1986

  • Longersi :)
  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 3004
    • makita dcs5030, dolmar ps5000, jonsered 2152, stihl 200t, solo 681, dolmar 7900
    • makita dbc 4510d x3
Odp: Oleje - odwieczny dylemat który olej wybrać
« Odpowiedź #14 dnia: Luty 14, 2014, 10:38:22 pm »
Olej makkuloch z marketu to stary LS

forum pilarzy

Odp: Oleje - odwieczny dylemat który olej wybrać
« Odpowiedź #14 dnia: Luty 14, 2014, 10:38:22 pm »

 

anything