Autor Wątek: X-TORQ - nowa korzystna technologia czy dwa kroki w tył - 13 lat doświadczeń  (Przeczytany 1131 razy)

Offline DariusziD

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 149
    • Podlasia
    • Tajga Ps180 359 353 346xpg 340
    • Fs120, Fs350
  • Imię: Dariusz
Dzień dobry
W roku 2006 pokazano pierwszą maszynę zbudowaną całkowicie odmiennie od serii 3xx, wyposażoną w system x-torq. Była to pilarka 575xp. Jak się spisała? Czy ktoś ją użytkował? Jak się spisują dziś modele wykorzystujące tą technologię? Czy przypadkiem zyski nie są mniejsze od strat jakie otrzymaliśmy od producenta?
Przyjrzałem się ostatnio maszynom z tym system, nie chce posiadać takich urządzeń, ciekawią mnie opinie posiadaczy, przydała by się opinia dużej ilości użytkowników. To już 13 lat x-torq - coś już na pewno wiadomo.
Jakie cechy uzyskaliśmy na plus ?
Jakie cechy okazały się na minus?

Cechą główną którą nam się przedstawia to ekologia, niska emisja spalin. Mówi się o niskim ciężarze i wysokiej mocy ale tylko i wyłącznie jednocześnie gdy bierzemy pod uwagę niską emisję zanieczyszczeń. Bo w przeciwnym wypadku, masa maszyn jest większa, rozmiary są większe, moc - wykazuje się, że wzrosła, ale nie wiadomo czy to efekt zwiększenia sprawności silnika czy przełożenia.  W wzrost sprawności silnika wątpię, gdyż system x-torg sprawność tą obniża. System x-torg aby funkcjonował potrzebuje długich kanałów przepłukujących, wymusza przepychanie dodatkowych mas powietrza i mieszanki w kanałach przepłukujących. Dodatkowe powietrze w cyklu ssania osłabia napełnianie skrzyni korbowej. Konstrukcja tłoka w systemie x-torg podnosi jego wagę i rozmiar. Cały układ korbowy przez to jest bardziej obciążony.
Nasuwa się pytania czy zyskała, trwałość i w ten sposób korzyść użytkowa.
Może się mylę, ale uważam że tracimy:
niską wagę, wysoką sprawność, ergonomię - małe rozmiary, trwałość  - niezawodność.
Prawdopodobnie z powodu dyrektywy ekologicznej polityków Unii Europejskiej którzy nie za wiele wiedzą co z czym się je w lesie. Że trzeba te kilogramy nosić i nie ma w tym nic z ochrony zdrowia i życia. Nowe systemy z pseudoekologiczną budową obciążają nam budżety domowe i zmuszają do zarabiania na naprawy, nowe zakupy, zamiast dawać poczucie stabilności i czas na wakacje i odpoczynek.
Nie posiadam pilarek z systemem x-torq, nie chcę być w ich posiadaniu, będę szukał firm które tej technologi nie stosują - jestem zwolennikiem prostoty budowy.  Bardzo proszę o swoje opinie, zwłaszcza użytkowników. Pozdrawiam serdecznie.
Wstawiłem plik ze zdjęciem pierwszej pilarki z system x-torg i przeciwstawnej technologi zastosowanej w modelu 357xp, chociaż na reklamowym obrazku jest pokazana ona po macoszemu i niewyraźnie, wydaje mi się, że była to bardziej właściwa droga.
Nie od razu Kraków zbudowano.

forum pilarzy


Offline jurek5551

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 441
    • lubelskie
    • 346xp ms193t
    • fs240
  • Imię: Jerzy
Sam postawiłeś pytanie i sam na nie odpowiedziałeś: chodziło o ekologię a pozostałe parametry temu podporządkowano bądź uzyskano tyle ile się udało. Zresztą podobnie jest u konkurencji np. mulaste stihle w porównaniu do modeli poprzednich. Obawiam się że problem zaczyna dosięgać inne marki i już nie uda się osiągnąć parametrów poprzednich modeli. Pewnie mozna by to zrobić ale za dużo wyższą cenę.

Offline Jarwis

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 151
    • Husqvarna
  • Imię: Michał
575Xp był to model awaryjny, szczególnie na tle poprzedniej seri 3. Szybko został zastąpiony modelem 576xp, w którym udało się wyeliminować większość chorób wieku dziecięcego, ale takie przypadłości jak luzujące/pękające śruby mocujące cylinder, rozkręcające się kartery pozostały.

Offline DariusziD

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 149
    • Podlasia
    • Tajga Ps180 359 353 346xpg 340
    • Fs120, Fs350
  • Imię: Dariusz
Zresztą podobnie jest u konkurencji np. mulaste stihle w porównaniu do modeli poprzednich. Obawiam się że problem zaczyna dosięgać inne marki i już nie uda się osiągnąć parametrów poprzednich modeli. Pewnie mozna by to zrobić ale za dużo wyższą cenę.
Jurek w stihlu jest system 2 - mix? To jest dokładnie to samo co x-torq?
« Ostatnia zmiana: Maj 22, 2019, 09:05:07 pm wysłana przez DariusziD »
Nie od razu Kraków zbudowano.

Offline jurek5551

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 441
    • lubelskie
    • 346xp ms193t
    • fs240
  • Imię: Jerzy
Nie wiem bo nie miałem starego stihla ale inni użytkownicy nie zawsze są zadowoleni ze zmiany 260 na 261 albo 200t na 201t.

Offline mardok1986

  • Longersi :)
  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 2886
    • makita dcs5030, dolmar ps5000, jonsered 2152, stihl 200t, solo 681, dolmar 7900
    • makita dbc 4510d x3
Co do 261 ne 4.1KM i systemy 2-mix no to nie da się tym ciąć, brak mocy na każdych obrotach, padlina totalna, nową maszynę po nie całym roku sprzedałem, nie dało się tym zarabiać pieniędzy, kucało nawet na 30cm osice, a wyło okropnie, pilarka tylko dla fanbojów stihla, normalny użytkownik od razu to wywali.

Offline DariusziD

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 149
    • Podlasia
    • Tajga Ps180 359 353 346xpg 340
    • Fs120, Fs350
  • Imię: Dariusz
Poglądowe zdjęcia elementów z których składa się system x-torq. Większość na forum widziała ale sporo ludzi nie, użytkowników i potencjalnych klientów.
Nie od razu Kraków zbudowano.

Offline DariusziD

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 149
    • Podlasia
    • Tajga Ps180 359 353 346xpg 340
    • Fs120, Fs350
  • Imię: Dariusz
575Xp był to model awaryjny, szczególnie na tle poprzedniej seri 3. Szybko został zastąpiony modelem 576xp, w którym udało się wyeliminować większość chorób wieku dziecięcego, ale takie przypadłości jak luzujące/pękające śruby mocujące cylinder, rozkręcające się kartery pozostały.
Rozkręcające się kartery mogą być spowodowane asymetrycznym położeniem wału w stosunku do połówek karteru. Gdyby wał leżał centralnie w miejscu łączenia połówek , na śruby skręcające połówki działały by takie same siły. W asymetrii jedna strona jest poddawana większym obciążeniom. To może być powodem.
W seri 3xx kartery były symetrycznie położone w stosunku do wału korbowego.
« Ostatnia zmiana: Maj 23, 2019, 11:09:20 am wysłana przez DariusziD »
Nie od razu Kraków zbudowano.

Offline Jarwis

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 151
    • Husqvarna
  • Imię: Michał
Co do tej asymetryczności to zdjęcie które zamieściłeś przedstawia 550/560/562, w której tego problemu nie ma. Zresztą wszystkie siły ścinające (przesunięcie się względem siebie karterów wzdłuż płaszczyzny ich wzajemnego przylegania) przenoszą nie śruby, lecz stalowe kołki/tulejki ustalające. Śruby przenoszą jedynie siły rozciągające. To luzowanie się karterów było pewnie spowodowane małą sztywnością karterów, podatnością na odkształcenia termiczne oraz stosunkowo małą ilością śrub na tak duży korpus (brak śruby w strefie pod tłumikiem).

Offline DariusziD

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 149
    • Podlasia
    • Tajga Ps180 359 353 346xpg 340
    • Fs120, Fs350
  • Imię: Dariusz
Tutaj trochę z innej beczki, system Mix-2 to "zbliżony" system do omawianego - ciekawie o nim napisano pracę, załączam plik.
Z grubsza  można podsumować, że nowoczesne tego typu konstrukcje posiadają mały margines na błędy czy to z powodu automatyki sterowania czy działań człowieka.
 - są optymalizowane pod kontem na uzyskanie minimalnych parametrów emisyjnych i wysokich wskaźników mocy,
- w maszynach tych mogą występować okresy spalania ubogich mieszanek, charakteryzujące się przewlekłością, wzrostem temperatury i brakiem środka smarnego.
Trudno znaleźć takie nowe prace o nowoczesnych maszynach. Warto poczytać. Ciekawe kiedy ktoś napisze o x-torq.
Wyraźnie w tej pracy podkreślono jak nie należy ekspleatować współczesmych maszyn nastawionych na niską emisję:
- należy unikać pracy pilarki bez obciążenia przy dużych obrotach. Czyżby okrzesywanie będzię tą pacą która najbardziej będzie szkodzić maszynie, im lžejsza praca tym łatwiejsze uszkodzenie.
« Ostatnia zmiana: Maj 27, 2019, 08:57:41 am wysłana przez DariusziD »
Nie od razu Kraków zbudowano.

Offline DariusziD

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 149
    • Podlasia
    • Tajga Ps180 359 353 346xpg 340
    • Fs120, Fs350
  • Imię: Dariusz
Odp: X-TORQ - nowa korzystna technologia czy dwa kroki w tył - 13 lat doświadczeń
« Odpowiedź #10 dnia: Czerwiec 13, 2019, 09:37:33 am »
Co do tej asymetryczności to zdjęcie które zamieściłeś przedstawia 550/560/562, w której tego problemu nie ma. Zresztą wszystkie siły ścinające (przesunięcie się względem siebie karterów wzdłuż płaszczyzny ich wzajemnego przylegania) przenoszą nie śruby, lecz stalowe kołki/tulejki ustalające. Śruby przenoszą jedynie siły rozciągające. To luzowanie się karterów było pewnie spowodowane małą sztywnością karterów, podatnością na odkształcenia termiczne oraz stosunkowo małą ilością śrub na tak duży korpus (brak śruby w strefie pod tłumikiem).


Okazuje się źe wczesne 560xp rozszczelniały się na karterach, w wątku poniźej jest to opisane.  http://www.pilarz.net.pl/index.php?topic=63912.0
Nie od razu Kraków zbudowano.

Offline Jarwis

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 151
    • Husqvarna
  • Imię: Michał
Odp: X-TORQ - nowa korzystna technologia czy dwa kroki w tył - 13 lat doświadczeń
« Odpowiedź #11 dnia: Czerwiec 13, 2019, 01:44:10 pm »
Zgadza się, potem to poprawili dokładając tam śrubę, aczkolwiek śruby się nie luzowały, jedynie karter się delikatnie deformował w tym miejscu. Zresztą w 550 też zdarzają się delikatne wycieki w tym miejscu.

Offline hqv

  • Fanatyk!
  • Administrator.
  • Użytkownik
  • *****
  • Wiadomości: 1384
  • Fanatyk!
    • Lasu
Odp: X-TORQ - nowa korzystna technologia czy dwa kroki w tył - 13 lat doświadczeń
« Odpowiedź #12 dnia: Czerwiec 13, 2019, 11:59:47 pm »
Problem nie tkwił w śrubie tylko w położeniu tłumika był blisko karteru + temperatura stad uszczelka szybko twardniała i puszczała.



Trudno znaleźć takie nowe prace o nowoczesnych maszynach. Warto poczytać. Ciekawe kiedy ktoś napisze o x-torq.



Są sam pisałem prace inż. o silnikach 2 i 4 suwach, poruszyłem nawet temat x-torqa i 2 mixa i pokrewne.
Sprawny sprzęt i odpowiednie ubranie to podstawa!

Offline godoy

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 182
  • uzytkownik
    • uzytkownik
  • Imię: Łukasz
Odp: X-TORQ - nowa korzystna technologia czy dwa kroki w tył - 13 lat doświadczeń
« Odpowiedź #13 dnia: Czerwiec 15, 2019, 01:11:53 am »
widze ze Dariusz po raz kolejny usiluje pisac doktorat w temacie pilarek spalinowych <crazy>rzecz w tym ze myli pojecia miedzy pilarka a promem kosmicznym!!!!!wiekszosc tutaj to osoby pracujace codziennie roznistymi sprzetami ( hsq ,stihl dolmar itp)   wiele lat i przez nasze rece przeszla nie jedna generacja pilarek. firmy stosuja sie do naszych potrzeb czyli wieksz moc, mniejsza masa, male spalanie niski poziom wibracji ogolnie ergonomia i komfort pracy oraz wytrzymalosc{{{z tym dzisiaj bywa roznie}}} ale z drugiej strony musza spelnic nowe wytyczne w stosunku do norm emisji spalin i rzecza jasna jest ze nie da sie pogodzic wszystkiego jednoczesnie <ok>owszem zdarzaja sie wpadki wszystkim jednym wieksze drugim ujdzie to plazem | mowa o seri 5xx oraz MS ||suma sumarum mamy osiagi ktore zadowalaja pilarzy ale niestety kosztem spadku wytrzymalosci!!!!zeby cos bylo lzejsze lub szybsze trzeba poswiecic mase lub podniesc charakterystyke przebiegu mocy skracajac tym samym zywotnosc maszyn..........drogi Darku pilarka to taki zwierz ktory  kosztuje srednio cca 3500zl wzwyz wiec nie mozna wymagac aby robila przebiegi tak jak stare generacje przy obecnym stopniu wysilenia bo poprostu koszt takiej hi endowej maszyny bylby 10 krotnie wyzszy anizeli jest teraz..moim zdaniem to nie problem dla zadnej z czolowych firm wykorzystac duzo lepsze materialy aby spelnic takie wymogi ale pozostaje pytanie KOGO BEDZIE STAC NA TAKA NIEZNISZCZALNA PILARKE?????kupujac obecnie na firme nowa maszyne masz odliczenia a w rok czasu reszta pieniedzy podczas pracy pomijajac oleje i paliwo itp zawsze sie zamortyzuje  ( czyt. zwroci zarobi na siebie jako maszyne i ciebie jako uzytkownika))wez do reki 254xp popracuj tydzien na zrebie a nastepnie 562xp na drugi tydzien to bedziesz mial pojecie o czym tytaj pisze <bimber>owszem sa jeszcze osoby dzialajace czasem 357xp ale sami pomimo awaryjnosci seri 5xx wybieraja te nowe.. to samo tyczy sie seri MS starej i nowej,,,,osobnym watkiem sa sami pilarze i ich postepowanie i sama obsluga pilarki pozostawia wiele do zyczenia czyli zalozenie jak najtaniej  i najmniej w maszyne a wyciagnac ile tylko sie da( paliwo oleje  lancuchy filtry ect, ect.)na koniec pytales czy technologie typy X-torq oraz 2-mixto dobre rozwiazania???dam ci prawie dwa idealne porownania z zycia wziete nie z zadnego pierdolonego Youtube itp wez popracuj  346xp NE ze zmiana na 550xp oraz MS440 naprzeciw ms441 i bedziesz mial czarno na bialym w ktora strone poszly technologie projektowania pilarek..pozdrawiam cala ekipe pilarz.net <drin> <drin> <drin>

Offline DariusziD

  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 149
    • Podlasia
    • Tajga Ps180 359 353 346xpg 340
    • Fs120, Fs350
  • Imię: Dariusz
Odp: X-TORQ - nowa korzystna technologia czy dwa kroki w tył - 13 lat doświadczeń
« Odpowiedź #14 dnia: Czerwiec 15, 2019, 01:20:39 am »

[/quote]

Są sam pisałem prace inż. o silnikach 2 i 4 suwach, poruszyłem nawet temat x-torqa i 2 mixa i pokrewne.
[/quote]

Fajnie jak byś mógł udostępnić. Nigdzie nic nie ma. Korespondowałem z inżynierią w Szwecji aby rozwiać wątpliwości czy przypadkiem x-torq nie czerpie z doładowania dynamicznego, wykorzystując zjawiska falowe. Te długie kanały przepłukujące nie dawały mi spokoju oraz wnęki w tłoku ponad kanałem wstecznego powietrza. Mimo że cechy x-torqa są identyczne jakie daje doładowanie dynamiczne Husqvarna zaprzeczyła że zaadoptowała to zjawisko w serii 5xx.
Za to poprzez łatwą zmianę szerokości kanałów przepłukujących ma prosty sposób na wpływ  na charakterystyki silników.
Chętnie bym poczytał wnikliwe przemyślenia kogoś zafascynowanego rozwojem współczesnych dwusuwów.
Najbardziej interesuje x-torg bo daje wymierne efekty, zwiększa osiągi, resztę da się poprawić. Doszedłem do wniosku, że w serii 5xx wyeliminowano w zakresie wysokich obrotów niestechiometryczny skład mieszanki (za bogaty - w starszych modelach - bo w ten sposób ograniczano max obroty, w serii 5xx robi to oprogramowanie więc można było zabrać się za stechiometryczny skład mieszanki w całym zakresie obrotów), który to nie pozwalał na podniesienie wszystkich pozytywnych wskaźników. 
Nie od razu Kraków zbudowano.

forum pilarzy

Odp: X-TORQ - nowa korzystna technologia czy dwa kroki w tył - 13 lat doświadczeń
« Odpowiedź #14 dnia: Czerwiec 15, 2019, 01:20:39 am »

 

anything